Mobiliteit in onze gemeente

Op 15 augustus 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Mobiliteit in onze gemeente - planning, uitwerking, efficiëntie en evaluatie van verkeersmaatregelen

Recent kwam in het nieuws dat het aantal ongevallen in ons land de voorbije 10 jaar met 18% is gedaald, volgens het BIVV in grote mate de verdienste van de grote steden. In de meeste gemeenten en dorpen is er echter een toename vast te stellen. Dit heeft verschillende oorzaken : naast het verschil in infrastructuur blijkt ook het gebrek aan degelijk uitgewerkte mobiliteitsplannen aan de basis hiervan te liggen.

Ook Zwijndrecht is naar onze mening in dit bedje ziek : het gemeentelijk mobiliteitsplan dat pas in vorige bestuurscoalitie werd geactualiseerd bevat weliswaar een overvloed aan cijfermateriaal en vaststellingen, maar formuleert geen of onvoldoende oplossingen of maatregelen die de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming moeten verbeteren.

De afgelopen jaren hebben we dan ook enkel kunnen vaststellen dat de maatregelen op het vlak van verkeer niet vertrekken vanuit een globale en goed doordachte verkeersstudie en dus helaas slechts lokale impulsingrepen zijn, die misschien ter plaatse enig soelaas bieden, maar de problemen verschuiven naar andere straten.

Een opvallend voorbeeld hiervan is de as Kruibeeksesteenweg-Heirbaan, die werd heraangelegd in de periode 2011-2012. Een te enge visie, opgelegd vanuit gemeentebestuur en ontwerper, zonder rekening te houden met de ervaringen, bemerkingen en suggesties vanuit de bewoners, heeft geleid tot een uitvoeringsmethode die al snel moest worden bijgestuurd. Het bewust beperken van de parkeerruimte leidde tot problemen en vervolgens tot kunstgrepen zoals de aanleg van extra parkeervakken, gekoppeld aan een absurde voorrangsregeling die resulteerde in extra verkeersonveiligheid en zelfs tot ongevallen en verkeersagressie.

Direct na de start van huidige bestuurscoalitie wees onze fractie op de talloze problemen die door de slecht geplande herinrichting waren ontstaan. Inmiddels blijkt de situatie ter plaatse geenszins verbeterd, en ervaren de bewoners tal van problemen van uiteenlopende aard. Dit blijkt ondermeer uit een bevraging en inventarisatie die een lokale bewoner recentelijk uitvoerde. De bewoners verdienen als eerste ervaringsdeskundigen een luisterend oor en respect voor hun vaststellingen, niet alleen in de voorbereidende fase maar ook na de heraanleg, om alsnog bijsturingen uit te voeren. Aanvullend is het ook aangewezen om de gemeenteraadsleden duidelijker te informeren over de maatregelen die worden overwogen of uitgevoerd, en over de elementen die aan de basis ervan liggen.

Onze N-VA-fractie vraagt de burgemeester en het schepencollege om de bewoners, die de actuele bevraging op de as Kruibeeksesteenweg-Heirbaan uitvoerden, uit te nodigen op een vergadering van de gemeenteraadscommissie van mobiliteit om hun problemen, vaststellingen en mogelijke oplossingen toe te lichten. Aansluitend kan de gemeentelijke verkeerscommissie op basis hiervan en in overleg met de betrokkenen maatregelen uitwerken om de verkeersveiligheid op deze verkeersas te verbeteren.

Tevens vraagt onze N-VA-fractie om de gemeenteraadscommissie van mobiliteit te informeren over alle andere verkeersingrepen die worden voorbereid, en specifiek ook te rapporteren welk gevolg wordt gegeven aan de terechte bemerkingen tijdens de bewonersvergadering over de geplande ingrepen in de omgeving Polderstraat-Suikerdijkstraat.

Hoe waardevol vond je dit artikel?