Gemeentelijk subsidiereglement inzake inzameling van zwerfvuil

Op 24 juni 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Geregeld lanceert het gemeentebestuur een oproep om deel te nemen aan een opruimactie voor zwerfvuil, hetzij op eigen initiatief hetzij in het kader van een regionale actie.

We moeten constateren dat op dat ogenblik slechts weinig verenigingen zich aangesproken voelen.

We menen dat wanneer het initiatief voor een opruimactie van zwerfvuil uitgaat van de verenigingen zelf er een grotere betrokkenheid bij de problematiek in het algemeen en de actie in het bijzonder zal ontstaan. Tegelijk kan er dan vanuit de vereniging  sterker en directer gewezen worden op het belang van het voorkomen van zwerfvuil.

Ons voorstel bestaat erin dat de lokale verenigingen, adviesraden en bewonersgroepen als wijkcomités, BIN's,… vrij zijn om zo’n opruimactie in te passen in de eigen werking en planning, en hen daarbij zowel materieel als financieel te ondersteunen. Enkele andere steden en gemeenten passen deze regeling al met succes toe.

Een meer propere gemeente én onze verenigingen ondersteunen – twee vliegen in één klap.

Onze N-VA-fractie vraagt de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan met een subsidie voor opruiming van zwerfvuil volgens de regels uitgewerkt in onderstaand reglement :

Gemeentelijk subsidiereglement inzake inzameling van zwerfvuil

Artikel 1

Aan de door het gemeentebestuur van Zwijndrecht erkende verenigingen wordt een toelage verleend voor het inzamelen van zwerfvuil. De toelage wordt toegekend onder de voorwaarden van dit reglement. Worden beschouwd als "vereniging" in het kader van dit reglement : erkende verenigingen, gemeentelijke adviesraden en bewonersgroepen als wijkcomités, BIN's, en andere door het college van burgemeester en schepenen erkende samenwerkingsverbanden, met uitsluiting van politieke partijen.

Artikel 2

Het college van burgemeester publiceert jaarlijks voor 1 maart en voor 1 september een lijst van straten en terreinen die in aanmerking komen voor een zwerfvuilactie. De in artikel 1 omschreven verenigingen die wensen gebruik te maken van dit aanbod dienen dit voor het verstrijken van de limietdatum te melden aan de gemeentelijke milieudienst.

De aanvraag hiertoe gebeurt op een formulier dat door het gemeentebestuur ter beschikking wordt gesteld via de gemeentelijke website.

Bij de toekenning van specifieke opdrachten wordt een zo breed mogelijke spreiding over de kandiderende verenigingen nagestreefd.

De toewijzing van de opruimactie houdt niet in dat de deelnemers in opdracht of onder toezicht van het gemeentebestuur of zijn aangestelde handelen.

Artikel 3

De gemeentelijke milieudienst regelt met de in uitvoering van artikel 2 aangewezen verenigingen de toegewezen opruimtaak. In onderling overleg wordt dan beslist over:

•    de datum van de inzameling;
•    het traject waarlangs zwerfvuil zal ingezameld worden;
•    de plaats waar het ingezamelde zwerfvuil dient verzameld te worden.

Artikel 4

Onder zwerfvuil wordt verstaan het afval dat men aantreft in wegbermen en grachten aan weerszijden van een straat, weg of plein, langs wandel- en fietspaden en langs baangrachten. Het betreft afval dat door prikkers/grijpers of met de hand kan verzameld worden en in vuilzakken kan worden gestopt. Het zwerfvuil dat zich in de grachten bevindt boven of op de waterlijn wordt ook in de mate van het mogelijke ingezameld.

Artikel 5

Het gemeentebestuur voorziet voor de inzameling voor alle deelnemers degelijk (veiligheids)materiaal: fluovestjes, werkhandschoenen, grijpers (tangen) en vuilzakken. Het materiaal wordt na afspraak opgehaald door een afgevaardigde van de vereniging bij de gemeentelijke milieudienst, en wordt er ten laatste een week na de inzameling terug binnengebracht.

Artikel 6

Het ingezamelde zwerfvuil wordt door de vereniging in zakken gedaan, die ter beschikking worden gesteld door het gemeentebestuur. De volle zakken worden verzameld op een locatie die vooraf wordt afgesproken met de gemeentelijke milieudienst, afhankelijk van de plaats waar men opruimt. Het verzamelde zwerfvuil wordt daarna door de gemeente opgehaald.

Artikel 7

De locatie van de grotere stukken afval en sluikstort, dat niet door de vereniging kan worden meegenomen dient aan de gemeentelijke milieudienst gemeld te worden. Deze locatie kan worden aangegeven via huisnummers of nummering van de elektriciteitspalen. Digitaal fotomateriaal toevoegen is zeer wenselijk. Het grotere afval wordt bij voorkeur zoveel mogelijk bij elkaar gelegd, goed zichtbaar op de berm.

Artikel 8

Vooraleer de taak kan worden aangevat dient de vereniging aan te tonen dat zij voor de in dit reglement bedoelde activiteit gedekt zijn door een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor schade aan derden en lichamelijke ongevallen van de deelnemers.

Artikel 9

Alle deelnemers dienen minstens 12 jaar oud te zijn op het moment van de opruimactie. Uitzondering kan in onderling overleg worden verleend indien de samenstelling van de groep dat vereist. De vereniging voorziet in voldoende verantwoordelijke begeleiders met minstens één begeleider per 15 leden, die altijd toezicht houden op hun leden.

Artikel 10

De deelnemers respecteren ten allen tijde de wegcode en brengen zichzelf of anderen niet in gevaar.

Artikel 11

Een verantwoordelijke van de vereniging stelt een beknopt verslag over de zwerfvuilactie op en bezorgd dit binnen de twee dagen na uitvoering van de actie via e-mail aan de gemeentelijke milieudienst.

Het verslag bevat minstens volgende gegevens:

•    een beschrijving van het traject waarlangs het zwerfvuil effectief werd verwijderd;
•    een verklaring dat de voorwaarden van dit reglement werden nageleefd;
•    de melding van het sluikstorten van grote stukken afval;
•    datum of periode wanneer er werd opgeruimd.

Bij voorkeur worden ook enkele digitale foto’s aangeleverd van de opruimactie, met het oog op bekendmaking via de gemeentelijke kanalen.

Artikel 12

Indien de opruimactie niet op de overeengekomen datum kan plaatsvinden door overmacht (weersomstandigheden, onvoldoende aanwezigen…) dient dit dezelfde dag nog te worden gemeld aan de gemeentelijke milieudienst. Binnen een redelijke termijn dient de actie alsnog uitgevoerd te worden, opnieuw na afspraak.

Artikel 13

Het bedrag van de toelage is afhankelijk van de lengte van het traject zoals bepaald bij toewijzing. De vergoeding bedraagt 50,00 EUR per schoongemaakte kilometer, zoals afgebakend in uitvoering van artikel 2 §1. Voor specifieke taken kan het college van burgemeester en schepenen een afwijkende vergoeding bepalen.

Artikel 14

De toelage wordt betaald na elke ophaalbeurt, nadat elke vereniging de ophaling heeft voltooid en na de goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen van het verslag zoals bepaald in artikel 11. Indien de afgevaardigde van het gemeentebestuur vaststelt dat de mate waarin het zwerfvuil werd verwijderd in het aangegeven gebied ontoereikend is, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen tot een beperking van de toelage. Ook het niet retourneren of vernielen van het in uitvoering van artikel 5 ter beschikking gestelde materiaal kan leiden tot een verminderde toelage.

Artikel 15

Het reglement treedt in voege vanaf 1 september 2016.