Huisvuilophaling / N70 parkeren / Spoorlijn Antw.-Gent / Zwijndrecht Zwomert

Op 27 juni 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Huisvuilophaling

We stellen eens te meer vast dat de door Ibogem aangestelde ophalers van huisvuil (glas, papier, PMD en restafval) tijdens de ochtendspits het huisvuil ophalen op de hoofdwegen van onze gemeente.

Hierdoor hindert men niet alleen het gewone autoverkeer, maar vooral het openbaar vervoer. Meermaals stellen we vast dat op de N70 de huisvuilophaler gevolgd wordt door een colonne aan voertuigen, tram en bussen. Op deze wijze loopt het openbaar vervoer onnodig vertraging op, tot grote ergernis van de gebruikers ervan. Voertuigen die pogen de vrachtwagens voorbij te steken veroorzaken risico's voor andere weggebruikers.

Het is ons bekend dat deze problematiek reeds herhaalde malen de agenda van de gemeenteraad haalde, doch blijkbaar tot op heden zonder resultaat.

Kan het schepencollege ons informeren over de visie die Ibogem op deze problematiek heeft ?

Wil het schepencollege bij opdrachtgever Ibogem aandringen op een wijziging van de ophaalroute van de huisvuilophaling, zodat tijdens de ochtendspits het openbaar vervoer er geen hinder meer van ondervindt.

N70 – parkeerduurbeperking op N70 t.h.v. Hof ter Rijen

Op de N70 is reeds geruime tijd een parkeerduurbeperking met parkeerschijf voorzien. Vorig jaar werd dit systeem aangevuld met de bewonerskaart, die de bewoners toelaat om in die blauwe zone zonder parkeerschijf onbeperkt te parkeren.

De parking aan Hof ter Rijen is niet inbegrepen in de blauwe zone. Gevolg is dat tramgebruikers van buiten de gemeente, omwille van de aanhoudende onveiligheid op de parking van de P&R Melsele, deze parking gebruiken om hun voertuig de ganse dag te stallen.

Hierdoor kan de parking niet benut worden door bezoekers van de handelszaken rond dit kruispunt en door buurtbewoners, die ondanks het bezit van een bewonerskaart geen parkeerplaats vinden op de N70.

Om dit alsnog mogelijk te maken vragen we het schepencollege om de zone met parkeerduurbeperking en bewonerskaart op de N70 uit te breiden naar de parking aan Hof ter Rijen en het eerste deel van Hof ter Rijen, tot het kruispunt met de Jacques de Lannoylaan.

_______________________________________________________

Spoorlijn Antwerpen-Gent - veiligheid langs de spoorlijn.

De spoorlijn Antwerpen-Gent doorsnijdt onze deelgemeente Zwijndrecht.

Bij een rondgang langs enkele delen van deze spoorlijn hebben we vastgesteld dat op tal van plaatsen de afsluiting ontoereikend of beschadigd is, of zelfs volledig ontbreekt.

Hoewel iedereen normaliter zou moeten beseffen dat een spoorlijn dwarsen buiten de gecontroleerde oversteekplaatsen of spelen in de directe omgeving van de spoorlijn ernstig gevaar oplevert, gebeuren er toch geregeld ongevallen hierdoor.

De situatie is vooral ernstig in de omgeving van de Torenstraat, waar de afsluiting volledig ontbreekt en er al geregeld spelende kinderen dichtbij de sporen werden gesignaleerd. Het risico op ongevallen met personen die worden meegezogen in de slipstream van een snel passerende trein is hier niet denkbeeldig !

Met de zomervakantie in het vooruitzicht is het absoluut noodzakelijk om onmiddellijk de nodige veiligheidsmaatregelen te nemen om ongelukken te voorkomen.

We vragen de burgemeester en het schepencollege

•    onmiddellijk de situatie langsheen het volledige traject van de spoorweg door de eigen diensten te laten onderzoeken en de bestaande afsluiting te laten inventariseren;
•    waar absoluut noodzakelijk onmiddellijk de nodige tijdelijke maatregelen te laten nemen door de eigen diensten opdat een voldoende afstand tot de spoorlijn wordt afgesloten, bvb door de plaatsing van nadarafsluiting en signalisatieborden;
•    overleg te plegen met de beheerder van het spoornet opdat wordt voorzien in een definitieve volwaardige afsluiting.

Zwijndrecht Zwomert vakantiewerking

Onlangs kon iedereen weer inschrijven voor de activiteiten in het kader van de "Zwijndrecht Zwomert"-vakantiewerking.

Dankzij de diverse initiatieven van de betrokken gemeentediensten heeft deze vakantiewerking steeds meer succes, en moeten geïnteresseerden zeer snel inschrijven, want de meeste activiteiten zijn snel volgeboekt.

Ondanks de inzet van de enthousiaste personeelsleden bleek het inschrijven van de jongeren een hele heksentoer. Uit de vele reacties die we hierop kregen bleek dat het inschrijvingssysteem verre van gebruiksvriendelijk is, en softwarematig tal van gebreken vertoont, waarbij ondermeer ook het betalingsverkeer problemen ondervindt. Blijkbaar vallen door de grote vraag heel wat gegadigden uit de boot omdat ze op het ogenblik van openen van de inschrijvingen niet over een computer beschikken, of niet in het systeem geraken, of uit het softwaresysteem worden gewipt.

Los van de crash van het computersysteem is het belangrijkste punt in dit verhaal het enorme  capaciteitsprobleem.

De gemeente biedt een gevarieerd programma aan maar de discrepantie tussen vraag en aanbod is groot. Dit betreft zowel de activiteiten van de 6- tot 12-jarigen, alsook het kleuteraanbod. Vooral bij de 3-jarigen is het probleem groot : ze kunnen alleen bij Kobbe terecht. Ook hun onthaalmoeder mag ze niet meer terug opvangen, vermits er ook daar een tekort is… (Grootouders zijn ook niet altijd beschikbaar).

Het alternatief voor de 6- tot 12-jarigen is de speelpleinwerking waardoor deze groep zijn plaatsje wel kan vinden in de vakantie, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat een groot deel van deze kinderen niet aan de andere activiteiten kan deelnemen omdat deze binnen de kortste keren volzet zijn !

Inschrijven is een hoop stress en hopen op een 'beetje' geluk !

Als je pech hebt zit je met een enorm probleem want vermits alternatieven als Bloso en dergelijke hun inschrijvingen veel vroeger openen zijn deze meestal volzet als je eind mei nog een plaatsje probeert te vinden.

Kan het college de inschrijvingsdatum vervroegen, zodat men tijdig nog op zoek kan naar een beschikbaar alternatief ?

Kan het college ons informeren of er reeds een evaluatie van dit inschrijvingssysteem werd opgemaakt, en, zo ja, wat de resultaten hiervan zijn.

Kan het college ons tevens informeren over de maatregelen die worden voorzien om het systeem volgend jaar gebruiksvriendelijker, standvastiger en vooral toegankelijker te maken.