Parkeerkaart / Armoedebestrijding

Op 27 augustus 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Parkeerkaart voor personen met een handicap – controle

De parkeerkaart voor personen met een handicap geeft aan de houder ervan en hun chauffeur  bepaalde voordelen bij het parkeren.

Recent bleek echter dat maar liefst 35% of zo’n 200.000 kaarten van de parkeerkaarten toebehoren aan personen die al overleden zijn. Het gaat dus om kaarten die na het overlijden niet werden toegestuurd naar de bevoegde administratieve dienst. Wellicht is een deel van deze kaarten verloren gegaan, doch tegelijk wordt aangenomen dat een belangrijk deel nog steeds ten onrechte wordt gebruikt. Hierdoor worden wellicht parkeerplaatsen voor personen met een handicap ten onrechte bezet.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege om de gemeenteraadsleden te informeren op welke wijze het gebruik van de parkeerkaarten van personen met een handicap wordt gecontroleerd, en de politie opdracht te geven om hiervan een actiepunt te maken.

____________________________________________________________________________

Armoedebestrijding – 1-euromaaltijden

Vlaamse studies wijzen uit dat één op de 10 kinderen in Vlaanderen wordt geboren in armoede. Dit heeft negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van deze kinderen want ze missen kansen op ontplooiing. Het gevolg hiervan is een groter risico om later zelf een leven in armoede door te brengen, net omwille van een achterstand op het vlak van onderwijs, huisvesting, gezondheid of maatschappelijke participatie.

De Vlaamse overheid werkte een actieplan armoedebestrijding uit met een onderdeel over kinderarmoedebestrijding. Hierin vinden we specifieke maatregelen terug om armoede bij kinderen tot en met 3 jaar te bestrijden.

Geruime tijd geleden werden we geïnformeerd over een studie waaruit bleek dat ook onze gemeente op het vlak van kinderarmoede een negatieve score heeft.

Vlaams minister van Armoedebestrijding Liesbeth Homans lanceerde recent de projectoproep “Gezonde en betaalbare maaltijden gekoppeld aan integrale gezinsondersteuning”. Met die oproep rolt de N-VA-minister de 1-euromaaltijden, die ze als OCMW-voorzitter in Antwerpen succesvol heeft gelanceerd, uit over Vlaanderen. De maatregel kadert in de strijd tegen kinderarmoede en ter promotie van gezonde voeding voor kinderen. Door een integrale aanpak, via een koppeling met gezinsondersteuning, wordt ingezet op een structurele maatregel in de bestrijding van armoede.

Met deze projectsubsidie wil de minister een kwetsbare doelgroep (nl. gezinnen met (jonge) kinderen) op een laagdrempelige en proactieve manier bereiken.

Concreet wil men via deze projectoproep initiatiefnemers vragen om aan kwetsbare kinderen, tot en met 12 jaar, een gezonde maaltijd aan te bieden aan het tarief van één euro. Deze maaltijd moet minimaal uit soep en een hoofdgerecht bestaan. Kinderen ouder dan 12 jaar en volwassenen in armoede moeten een maaltijd kunnen krijgen aan een sociaal tarief. Belangrijk is ook dat de maaltijden kunnen afgehaald worden. Zo hebben de kinderen niet het gevoel dat ze elke avond op restaurant gaan. Het gaat ook om veel meer dan het aanbieden van een goedkope, warme en gezonde maaltijd. Vanuit een integrale en proactieve benadering wil men gezinnen met (jonge) kinderen versterken door hen in contact te brengen met een lokaal netwerk van organisaties die onder meer huistaakbegeleiding en preventieve gezinsondersteuning aanbieden. Daarnaast krijgt de doelgroep de kans om via het sociaal restaurant een sociaal netwerk uit te bouwen. De maaltijd wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid, maar voor de infrastructuur zorgt de organisatie zelf.

Projecten kunnen worden ingediend zowel door VZW’s als door lokale overheden, dit nog tot en met 30 september. De maximale subsidie bedraagt 60.000 euro per project, ongeacht de looptijd.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege de gemeenteraadsleden te informeren of er werd onderzocht of ook in onze gemeente mogelijkheden bestaan voor dergelijk project, en in voorkomend geval wat de resultaten van dit onderzoek zijn.