U bent hier
Toepassing verkeersborden F45b / Werken openbaar domein
Verkeer - toepassing verkeersborden F45b - doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers
Verschillende straten in onze gemeente lopen op het einde dood voor autoverkeer, maar als fietser of voetganger kan je er nog wel doorsteken. Het verkeersbord F45-doodlopende straat is duidelijk voor automobilisten, maar geeft geen informatie over een eventuele doorsteek aan fietsers en voetgangers.
Nochtans resulteert het gebruik van dergelijke doorsteken veelal in tijdswinst, en geven ze aansluiting op vrijliggende fiets- en wandelpaden, wat ook de veiligheid van de fietsers en voetgangers ten goede komt.
Op initiatief van de Internationale Voetgangersfederatie (IFP) en het Steunpunt Straten om dergelijke doorsteken te verduidelijken werd bij wet van 10/07/2013 voorzien in een verkeersbord F45b - "doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers".
De aanpassing van de bestaande verkeersborden F45 is geen dure operatie, maar kan simpelweg door middel van stickers die op de bestaande verkeersborden worden aangebracht.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege :
- de bestaande verkeersborden F45 om te vormen tot F45b in de straten waar er een doorsteek voor fietsers en voetgangers is;
- de toegankelijkheid van de doorsteken in doodlopende straten voor fietsers en voetgangers te onderzoeken, en na te gaan of kleine aanpassingen als verlagen van boordstenen het confort voor de zwakke weggebruiker kunnen verhogen.
______________________________________________________
Werken op het openbaar domein door de gemeentelijke technische dienst - "minder hinderplan"
Bij grote wegenwerken, uitgevoerd door externe aannemers, voorziet het bestek in maatregelen om de hinder van de werken tot een minimum te beperken.
Geregeld voert de gemeentelijke technische dienst zelf kleine werken aan het openbaar domein uit. We stellen vast dat in deze gevallen veelal te weinig aandacht wordt geschonken aan maatregelen om de hinder ervan te beperken.
Ter staving hiervan wijzen we op twee recent uitgevoerde werken op de Beversebaan. Na uitvoering van de werken werd het puin, afkomstig van het uitbreken van de fundering van het fietspad, gewoon gestockeerd op het fietspad. Onderstaande foto's geven duidelijk aan dat dit niet alleen een hinderlijke maar zelfs gevaarlijke situatie veroorzaakt.
Pas enkele dagen later, en dan nog enkel na onze tussenkomst, werd net voor het weekend een opkuis van beide werven uitgevoerd, en verdwenen puin en signalisatie.
Deze voorbeelden staan klaarblijkelijk symbool voor de werkwijze bij tal van werken door de eigen technische dienst.
De technische dienst beschikt over een uitgebreid park van technische voertuigen en bijhorend materieel. Hierdoor moet het toch perfect mogelijk zijn om onmiddellijk na het einde van de werken over te gaan tot het wegruimen van het resterende puin en materiaal en het wegnemen van de signalisatie, in zoverre deze niet meer noodzakelijk blijkt voor de veiligheid ter plaatse.
Tegelijk stellen we vast dat de rigide toepassing van de arbeidstijd geregeld tot gevolg heeft dat de uitvoering van een klein werk meerdere dagen in beslag neemt, en zelfs over het weekend wordt getild. Het hoeft geen betoog dat zulks onnodige hinder en veiligheidsrisico's veroorzaakt voor omwonenden en passanten.
We pleiten dan ook voor de opstelling van een "minder hinder-plan" voor de eigen werken aan het openbaar domein. Dit "minder hinder-plan" moet o.m. voorzien in regels inzake communicatie en coördinatie, uitvoering van de werken, inrichting en opkuis van de werf en begeleidende verkeersmaatregelen.
Een goede basis voor dit plan vormt het Aquafin-bundel "Richtlijnen Minder Hinder", dat werd ontwikkeld in samenwerking met de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten.
De "Minder Hinder-Checklist", die werd uitgewerkt door VVSG, VOKA en UNIZO in samenwerking met de Vlaamse minister van Economie vormt dan weer een goede basis voor de uitwerking van een eigen controlelijst die bij elk werk de betrokken ambtenaren kan bijstaan in de uitvoering van het "minder hinder-plan".
Informatief voegen we beide documenten toe aan dit punt en het dossier.
Tot het takenpakket van de rechtstreeks betrokken technische ambtenaren behoort impliciet de opdracht om bij werken de hinder voor omwonenden en weggebruikers zoveel als mogelijk te beperken.
De ervaring maakt echter duidelijk dat het opportuun en noodzakelijk is om deze opdracht, en specifiek de correcte naleving van dit "minder hinderplan", als dusdanig op te nemen in de functiebeschrijvingen van de betrokken ambtenaren.
Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege
een "minder hinderplan" uit te werken voor de eigen werken aan het openbaar domein, met regels inzake communicatie en coördinatie, uitvoering van de werken, inrichting en opkuis van de werf en begeleidende verkeersmaatregelen;
toe te zien op de naleving van deze procedure;
in de functieomschrijving van de technische ambtenaren een bepaling toe te voegen die hen expliciet opdraagt de regels van het "minder hinderplan" na te leven en toe te passen.