N70 - afsluiting

Op 26 juni 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

N70 - afsluiting

In gemeenteraadszitting van 22 mei vestigde onze N-VA-fractie reeds de aandacht van het schepencollege op mogelijke problemen door de afsluiting van de N70 in het centrum van Zwijndrecht n.a.v. de kermis.

De realiteit heeft onze vrees bewaarheid : de doorstroming van het verkeer in het centrum verliep rampzalig, en ondanks het parkeerverbod in de omleidingsroute langs Adhemar Borinstraat en Adrien Van Roeyenstraat  bleek ook daar de verkeersafwikkeling nefast te verlopen, met bijzondere risico’s voor de fietsers in deze straten. Vooral aan de kruispunt ontstonden problemen omdat bussen en vrachtwagens moeite hadden om de bochten te nemen. Hierbij werd geregeld over het voetpad gereden, zo stelden we ter plaatse vast. Omwille van de onaangepaste afstelling van de verkeerslichten verliep de doorstroming zeer moeilijk, met grote vertragingen voor het openbaar vervoer .

Onze N-VA-fractie is samen met vele inwoners van mening dat dergelijke situaties, met afsluiting van de N70, niet langer houdbaar zijn.

Inmiddels vernemen we dat ook de lokale politie vooraf negatief advies verstrekt heeft over de afsluiting van de N70 voor de plaatsing van kermiskramen, omdat de verkeersomleiding onvoldoende veiligheidsgaranties biedt.

Bij een rondgang op de kermis en de aanpalende straten hebben we kunnen vaststellen dat mits een herschikking het perfect mogelijk moet zijn om de kermiskramen derwijze te plaatsen dat er voldoende vrije ruimte blijft voor de kermisbezoekers, zonder afsluiting van de N70.

Tot overmaat van ramp werd het verkeersinfarct in het centrum van de gemeente Zwijndrecht op donderdag 12 en vrijdag 13 juni nog verergerd door het opstellen van een kraan in de Statiestraat waardoor deze straat VOLLEDIG werd afgesloten tussen de Adhemar Borinstraat en de Regenbooglaan. We stellen ons ernstige vragen rond de timing en toelating voor deze werken.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege om in de toekomst de N70 niet meer af te sluiten voor activiteiten als kermissen, en middels een herschikking van de kermiskramen te komen tot een veilige kermisomgeving met aandacht voor de doorstroming van het verkeer op de naastgelegen N70.

Onze N-VA-fractie vraagt tevens om in de toekomst meer aandacht te besteden aan de algemene verkeersafwikkeling bij het verlenen van vergunningen voor werken die een impact hebben op het openbaar domein.