Bouwen en verbouwen / Nutmaatschappijen / Departement grondgebiedzaken

Op 25 april 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Bouwen en verbouwen - toegankelijkheid van het voet- en/of fietspad

Zeker bij de bouw van nieuwe woningen maar frequent ook bij verbouwingen moet het voetpad worden ingenomen en gebruikt als werfzone. De afsluiting ervan is trouwens veelal ook in het belang van de voetgangers en eventueel fietsers, want onvermijdelijk leidt de aanvoer van bouwmaterialen tot schade aan voet- en/of fietspad, waardoor gevaar voor de passanten kan ontstaan.

Het is echter ook van belang dat voet- en/of fietspad zo snel als mogelijk opnieuw wordt vrijgegeven voor de gebruikers ervan.

Zonder limitatief te zijn liggen momenteel enkele concrete gevallen aan de basis van de uitwerking van dit agendapunt :

-    het voetpad op de hoek van Statiestraat en Dorp Oost is nog steeds ontoegankelijk, hoewel de effectieve bouwwerken reeds geruime tijd achter de rug zijn en een deel van de appartementen al bewoond worden. De aannemer, die het voetpad moet herstellen, blijkt maar niet aan de nodige materialen te geraken. Oorzaak hiervan zou niet alleen het probleem zijn dat het om specifieke materialen gaat, maar ook de beperkte hoeveelheid die hij nodig heeft;
-    het voet- en fietspad aan de nieuwbouw vooraan in de J.B. Tassynsstraat. Hoewel de werken klaarblijkelijk werden stopgezet voor onbepaalde tijd blijft het werfmateriaal ter plaatse, en kunnen zowel voetpad als fietspad niet worden gebruikt.

Beide gevallen liggen aan of dicht bij een druk kruispunt, waardoor voor passanten extra risico ontstaat.

We benadrukken het belang van een goede samenwerking  met bouwheer, architect en uitvoerder, zodat zij hun complexe opdracht efficiënt en in goede omstandigheden kunnen uitvoeren.

Anderzijds zijn we van mening dat voet- en fietspaden opnieuw moeten worden opengesteld voor de voetgangers en fietsers, zodra de staat van de werken dit mogelijk maakt.

Navraag bij de gemeentelijke diensten wijst uit dat er geen specifieke regels zijn omtrent dergelijke innamen, waardoor opvolging moeilijk wordt.

We achten het wenselijk om voorwaarden en maatregelen te voorzien om soortgelijke voorvallen in de toekomst sneller op te lossen. Zo kan onderzocht worden of mits duidelijke reglementering de inname van het openbaar domein kan worden beperkt in ruimte en tijd, of de technische dienst zelf kan instaan voor het aanleveren van de materialen of het uitvoeren van de herstelwerken, of een tijdelijke verharding kan worden aangelegd indien specifieke materialen onbeschikbaar blijven.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege :

  • de gemeenteraad te informeren over de procedure die momenteel wordt gevolgd voor de opvolging van inname van het openbaar domein bij bouwwerken;
  • welke maatregelen kan de burgemeester en/of het schepencollege voorstellen om probleempunten zoals hiervoor omschreven in de toekomst sneller op te lossen ?

Danny Van Hove,

Gemeenteraadslid N-VA 

0498/52.07.07 – danny.vanhove [at] n-va.be

 

__________________________________________________________________
 

Nutsmaatschappijen - inbraken in het openbaar domein 

In de week van 8 april legde een aannemer in opdracht van een nutsmaatschappij - naar verluidt Belgacom - het voetpad aan het oude gemeentehuis op de hoek Statiestraat/Dorp West open voor de plaatsing van een kabel naar het nieuwe gebouw in Dorp West.

Deze werken riepen bij tal van inwoners grote vragen en ergernis op, vooral omdat er voor de voetgangers geen beveiligde zone werd voorzien in deze drukke straat.

Bijkomend negatief element was trouwens ook dat het voetpad aan de overzijde van de straat nog steeds onbruikbaar is, waardoor er ook langs die zijde geen oplossing kon geboden worden, en de voetgangers de rijweg moesten volgen.

Hoewel zowel politie- als gemeentediensten meermaals de werfzone passeerden, werden geen maatregelen genomen om de passanten te beschermen.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege :

-    over genoemd werk : werden de werken in opdracht van de nutsmaatschappij uitgevoerd met toestemming van het gemeentebestuur ? Zo ja, werden voorwaarden opgelegd voor de veiligheid van de passanten, en is er een procedure voor toezicht op de naleving ervan ? Waarom werd bij vaststelling van het probleem niet onmiddellijk voorzien in maatregelen om de voetgangers te beveiligen ?
-    over toekomstige werken : welke maatregelen voorziet het schepencollege om dergelijke ongelukkige situaties in de toekomst te voorkomen of te verhelpen ?

Danny Van Hove,

Gemeenteraadslid N-VA 

0498/52.07.07 – danny.vanhove [at] n-va.be

__________________________________________________________________
 

Locatie Departement Grondgebiedszaken

 

Het gemeentelijk departement Grondgebiedszaken in de Laarstraat huisvest ook de technische diensten.

Bij de rondgang voor nieuwe raadsleden stelden we vast en werd ons bevestigd dat de beschikbare ruimte absoluut ontoereikend is. Voor de overdekt te stallen materialen wordt aanvullend gebruik gemaakt van een ander magazijn, tegenover de huidige huisvesting, en voor de buitenopslag is er een extra ruimte in Burcht aan De Wallen. Naar verluidt zou er overwogen worden om het naastliggende voetbalterrein te verwerven, en dit in te richten als opslagruimte. Verder zou ook de bouw van een nieuwe loods langsheen de spoorweg in de Laarstraat een optie zijn.

In het recent goedgekeurde beleidsplan lezen we : "In Zwijndrecht en Burcht zijn er een aantal KMO-terreinen die zich dicht tegen woongebied bevinden. Hoewel zij ontsloten zijn via nabijgelegen op- en afritten en een parallelweg/industrieweg, kan de aard van de bedrijvigheid en het aan- en afrijdend verkeer een bedreiging vormen voor de leefbaarheid van de dichtst gelegen woningen. Binnen een versterkte samenwerking met de milieudienst in de vorm van de toekomstige “omgevingsvergunning” moeten we hinderlijke en verkeersgenererende bedrijven uit deze zones trachten te weren" ("bedrijventerreinen" - blz. 11-12).

Onze fractie is van mening dat de technische dienst van de gemeente moet worden aanzien als een bedrijf. Het frequent aan- en afrijden van de vrachtwagens en de bedrijvigheid op de werf hoort niet thuis in een woon- en schoolomgeving. 

Het lijkt ons dan ook logisch te moeten besluiten dat de technische dienst in huidige ontwikkeling niet verder kan uitbreiden op de bestaande site in de Laarstraat. We pleiten voor de herlokalisatie van de technische diensten van de gemeente, waarbij wordt gestreefd om deze te vestigen op een locatie buiten de woonkernen.

In een vorige gemeenteraadszitting -tijdens het vragenmoment voor het publiek-  kon schepen Vermeulen melden dat de geplande uitbreiding van het gebouw in de Laarstraat zou worden herzien. In dit kader moet ook worden overwogen of het niet opportuun is om de publieke administratieve diensten van het Departement Grondgebiedszaken te integreren in of bij het administratief centrum, zoals trouwens wordt nagestreefd in het beleidsplan van huidige coalitie ("een dienstvaardige gemeente" - blz. 6).

Om dit te realiseren zijn er verschillende mogelijkheden :

-    een herverdeling van de diensten, waarbij niet- of minder publieke diensten in het administratief centrum worden vervangen door publieksgerichte diensten;
-    een herverdeling van de ruimten binnen het administratief centrum of een uitbreiding ervan, aansluitend aan het huidige complex of in de omliggende zone.

Onze fractie is zich bewust van het feit dat deze ingrepen niet onmiddellijk kunnen worden uitgevoerd, maar een grondige studie en planning vergen. We menen echter dat gelet het voorgaande en gezien de beleidsvisie van huidige meerderheid er voldoende argumenten zijn om onmiddellijk deze studie aan te vatten. Eventueel kan dit luik worden opgenomen in de aangekondigde audit van de gemeentelijke organisatie. In afwachting van het resultaat hiervan is het noodzakelijk om de huidige uitbreidings- en verbouwingsplannen even in de koelkast te stoppen, teneinde nutteloze uitgaven te voorkomen.

Onze N-VA-fractie vraagt de gemeenteraad om de uitbreiding van de technische dienst in de Laarstraat principieel af te wijzen omwille van strijdig met de omgeving, en te kiezen voor herlokalisatie van deze dienst buiten het woongebied.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege om te onderzoeken op welke wijze de publieksgerichte diensten van het Departement Grondgebiedszaken kunnen worden gecentraliseerd in of nabij het administratief centrum.

Danny Van Hove,

Gemeenteraadslid N-VA 

0498/52.07.07 – danny.vanhove [at] n-va.be

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is