Plaatsen parkeerverbodsborden 24/04

Op 24 april 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Plaatsen parkeerverbodsborden

Op de website van de lokale politie vinden we duidelijke informatie over de procedure voor aanvraag van een machtiging tot plaatsing van een parkeerverbod. Met deze machtiging kan de aanvrager vervolgens een parkeerverbodsbord afhalen bij de dienst Grondgebiedszaken.

Volgens de website van de politie wordt een parkeerverbodsbord voor maximum 1 maand onafgebroken uitgeleend. Als particulier kan je de aanvraag daarna nog hernieuwen. Ben je aannemer en wil je voor een langere periode een zone parkeervrij houden dan zal je een 'werkvergunning' moeten aanvragen en zelf moeten zorgen voor de signalisatie.

De website van het gemeentebestuur is op dit vlak minder duidelijk, en wijkt af van de informatie op de website van de politie wat betreft de ontleningstermijn : op de gemeentelijke website wordt vermeld dat de ontleningstermijn slechts 7 dagen bedraagt.

Het gebeurt geregeld dat een aannemer zelf beschikt over parkeerverbodsborden, en deze zonder machtiging op de openbare weg plaatst op het moment dat hij of zij aldaar werken wenst uit te voeren of zijn of haar  wagen(s) wil plaatsen, zonder naleving van de regelgeving terzake.

Tevens blijkt er weinig controle op de naleving van de duurtijd en van de vermeldingen op de geplaatste borden. In deelgemeente Burcht heeft er zelfs een parkeerverbodsbord gestaan met de vermelding : “Verboden parkeren van 10 januari tot 31 maart wegens verhuis.”

Onze N-VA-fractie stelt zich dan ook vragen bij de toepassing van en controle op de gemeentelijke regeling voor de plaatsing van parkeerverbodsborden :

• Wordt er vooraf onderzocht of de aanvraag wel effectief noodzakelijk is ?
  • Wordt er gecontroleerd of parkeerverbodsborden al dan niet terecht worden geplaatst, en of de op het bord vermelde tijdsduur overeenstemt met de afgeleverde machtiging  ?
  • Kan het schepencollege duidelijkheid brengen over de effectieve ontleningstermijn ?
  • Kan het schepencollege opdracht geven om de informatie op de website van de gemeente aan te passen aan de veel duidelijkere informatie op de website van de lokale politie ?

_______________________________________________________

Rookverbod op de werkvloer

Sinds 1 januari 2006 heeft elke werknemer recht op een rookvrije werkruimte.

Het KB van 19 januari 2005 over de bescherming van werknemers tegen tabaksrook verving het oude principe van 'hoffelijkheid' door 'het recht op werkruimten en sociale voorzieningen, vrij van tabaksrook, voor elke werknemer met ingang van 1 januari 2006'. Dit recht wordt logischerwijs aangevuld door  een rookverbod in alle werkruimten (de kantoren, de gangen, de refters, de vergaderzalen, de toiletten, de ontvangstruimten, de dienstwagens,...)'.

Voor de realisatie van een rookvrije werkruimte volstaat het niet om zich te beperken tot het louter afkondigen van een rookverbod zonder meer. In het belang van de gezondheid van de werknemers lijkt het ons noodzakelijk om dit rookverbod in te passen in een globaal rookbeleid. Dit beleid omvat in eerste plaats periodieke voorlichting en informatie aan de werknemer over de gevaren van het roken en de middelen om er mee te stoppen. Aanvullend kan voorzien worden in een individuele rookstopbegeleiding. Het spreekt voor zich dat zo'n rookbeleid deskundig moet worden uitgewerkt in samenwerking met de dienst PBW (Preventie en Bescherming op het Werk) en met de representatieve werknemersorganisaties.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege

•    is er effectief een rookbeleidsplan uitgewerkt, en, zo ja , wat houdt dit in ? Welke maatregelen zijn voorzien op het vlak van informatie en sensibilisering, is er een actieve rookstopbegeleiding ?
•    op welke wijze wordt de naleving van het rookverbod gecontroleerd ?