Verzekeringspolissen

Op 23 april 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Verzekeringspolissen

Iedere gemeente en dus ook de onze verzekert zich voor o.m. arbeidsongevallen, burgerlijke aansprakelijkheid, brandverzekeringen, autoverzekeringen, …

Meer dan een jaar geleden stelde Geert Bourgeois (N-VA) – toen nog ‘gewoon’ minister van Binnenlands Bestuur – dat steden en gemeenten veel te duur verzekerd waren. De gemeente Dilbeek was één van de pioniers op het vlak van het heronderhandelen van de globale verzekeringspolis, en spaarde hierdoor maar liefst 185.000 euro of 43 procent aan premies uit. Inmiddels boekten diverse andere gemeenten gunstige resultaten op het vlak van verzekeringspremies, met een gemiddeld resultaat tussen 30 en 50 procent minder uitgaven.

Ook voor het afsluiten van verzekeringen is het gemeentebestuur onderhevig aan de correcte toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten. Dankzij de nieuwe wet op de overheidsopdrachten van 15 juni 2006 kan er nu voorzien worden in een stilzwijgende verlenging van de opdracht, dit echter tot maximum 4 jaar na het toewijzen ervan.

Uit navraag bij de gemeentelijke administratie blijkt dat onze gemeente nog steeds voor alle verzekeringen uitsluitend beroep doet op Ethias. Er werd nog geen overheidsopdracht uitgeschreven voor het globale pakket aan verzekeringspolissen, dit zou pas voorzien zijn in 2016, na de uitvoering van een consultancy-opdracht  voor een analyse van de verzekeringsportefeuille, waarbij wordt bekeken waar er geoptimaliseerd, bespaard en veranderd kan worden.

Gelet de zeer positieve ervaringen op financieel vlak van diverse gemeenten bij het heronderhandelen van de polissen lijkt het ons noodzakelijk om ook in onze gemeente zo snel als mogelijk hiertoe over te gaan, en niet te wachten, want uitstel kost onze gemeente geld, wellicht veel geld ! Trouwens, voor de consultancy-opdracht kan de administratie gebruik maken van het modelbestek dat de Vlaamse overheid hiertoe ter beschikking stelt, en tevens beroep doen op de expertise van de gemeentebesturen die reeds tot heronderhandeling zijn overgegaan.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege de uitvoering van de consultancy-opdracht voor de analyse van de verzekeringspolissen en de heronderhandeling ervan te versnellen, zodat de nieuwe polissen al vanaf het kalenderjaar 2016 kunnen ingaan en de besparing sneller wordt gerealiseerd.

Hoe waardevol vond je dit artikel?