Maatregelen tegen sluipverkeer 22/05

Op 22 mei 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Maatregelen tegen sluipverkeer – effectiviteit en communicatie 

In gemeenteraadszitting van 27 februari bracht onze N-VA-fractie al de problematiek onder de aandacht van de geplande werken op de E34 en de E17, en de gevreesde gevolgen hiervan op de mobiliteit in onze gemeente. In dit kader hebben we toen reeds aangedrongen op aanvullende lokale maatregelen om doorgaand verkeer te ontmoedigen en het resterende sluipverkeer op de lokale hoofdwegen te houden.

 

Het schepencollege gaf hieraan gevolg door enkele ingrepen ten noorden van de N70, die inmiddels hun nut lijken te bewijzen voor de mobiliteit op de lokale wegen in die zone.

We stellen echter vast de problemen zich voor een deel verplaatsen  naar de zuidkant van de N70, waarbij de Melselestraat en de St. Annaboomstraat extra verkeer te verwerken krijgen.

Tevens is er nog steeds het probleem van de toename van het doorgaand verkeer op de N70, met file tot gevolg, waardoor tram en bus ernstige vertragingen oplopen.

Tenslotte is er binnenkort kermis in het centrum  van Zwijndrecht, waarbij de N70 en de Richard Orlentstraat zullen worden onderbroken, en er een omleiding is voorzien langs de A. Van Roeyenstraat, A. Borinstraat en Statiestraat. We vrezen hierbij vooral problemen voor fietsers en extra vertragingen voor het busverkeer.

Het lijkt ons dan ook noodzakelijk om de verkeerssituatie te herbekijken en eventuele aanvullende of wijzigende maatregelen te overwegen.

 

Onze fractie stelt zich tevens vragen bij de communicatie rond de genomen verkeersmaatregelen. Gezien de maatregelen ook en vooral impact hadden op het verkeer vanuit Beveren richting Antwerpen betreuren we dat er niet werd gekozen voor een duidelijke berichtgeving via het lokale weekblad Huis-aan-Huis, dat ook in Beveren wordt verspreid. 

Ook intern tussen de diensten blijkt de communicatie mank te lopen. Zo stelden we vast de dienst lokale economie naar eigen zeggen de maatregelen toevallig moest vernemen via de gemeentelijke website, waardoor de lokale ondernemers slechts laattijdig konden worden geïnformeerd en moeilijkheden hadden om hun cliënteel te informeren.

 

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege :

  • Is er al een evaluatie gemaakt van de genomen maatregelen, en welke conclusies werden hieruit getrokken ? Kunnen extra maatregelen worden genomen om enerzijds het sluipverkeer te ontmoedigen in de lokale wegen ten zuiden van de N70 ? Zijn extra maatregelen mogelijk om doorgaand verkeer op de N70 te weren, zodat het openbare vervoer op deze as een vlottere doorstroming krijgt ?
  • Overweegt het schepencollege tijdelijke aanpassingen om tijdens de kermisperiode het verkeer in de dorpskern te beveiligen ?
  • Welke maatregelen worden genomen om de communicatie rond de invoering van dergelijke maatregelen te verbeteren ?

_____________________________________________________________

 

Park-&-Ride Melsele - uitbreiding

Het nog steeds toenemende succes van tramlijn 3 heeft zijn gevolgen op de parkeersituatie in Zwijndrecht. 

Steeds meer wordt de Zwijndrechtse dorpskern en de lokale parkings belast door voertuigen van pendelaars. 

Een belangrijke schakel hierin is de Park-&-Ride in Melsele. Deze vormt een ideale locatie om van het privé-vervoer over te stappen op het openbaar vervoer : enerzijds is er de vlotte verbinding vanaf de E17, en anderzijds de ideale ligging vóór onze gemeente, waardoor doorgaand verkeer kan verminderen. 

Bij de aanleg van deze Park-&-Ride verkozen de gemeente Beveren, de wegbeheerder Afdeling Wegen & Verkeer en de vervoersmaatschappij De Lijn om in een eerste fase slechts de helft van het ontworpen project uit te voeren, en later te evalueren of uitbreiding noodzakelijk was. 

Inmiddels stellen we geregeld vast dat de capaciteit van deze Park-&-Ride ontoereikend is. Niet alleen bij grote evenementen in Antwerpen, maar ook in de week merken we dat de parking quasi volledig bezet is.

De vooropgestelde verlenging van de tramlijn naar Beveren zal ongetwijfeld een deel van het verkeer vanuit Beveren opvangen en dus op termijn enige verbetering brengen, doch anderzijds mag verwacht worden dat het verkeer vanuit de richting Gent langs de E17 naar deze Park-&-Ride nog zal toenemen.

Tegelijk zullen de bovenlokale tramverbindingen en de naastgelegen Park-&-Ride-terreinen nog aan belang winnen bij grote werken op de verkeersassen naar Antwerpen.

Het verdient dan ook aanbeveling om op korte termijn de oorspronkelijk voorziene uitbreiding van deze Park-&-Ride uit te voeren.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege om overleg tot stand te brengen met de gemeente Beveren, Afdeling Wegen & Verkeer en de VVM De Lijn met het oog op een snelle uitbreiding van de Park-&-Ride in Melsele.

 

_____________________________________________________________
 

Feestzaal Sint Annaboomstraat - overlast

Onze N-VA-fractie ontving verschillende bemerkingen over de feestzaal in de Sint Annaboomstraat.

Deze bemerkingen handelen zowel over wildparkeren in de aanpalende straten als over geluidsoverlast wanneer de zaal wordt verlaten.

Verder zou er sprake zijn van zgn. "hangjongeren", die ’s nachts afzakken van de feestzaal naar het Binnenplein.

Onze N-VA-fractie vraagt de burgemeester of de politie weet heeft van deze problematiek. Zijn er afspraken gemaakt met de uitbater ? Werden reeds maatregelen genomen of gepland ?

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is