Generiek Informatieplatform (GIPOD)

Op 18 december 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD)

Het zogenaamde "Generiek Informatieplatform Openbaar Domein", kortweg GIPOD, heeft tot doel om tijdig alle activiteiten met een impact op het openbaar domein, ongeacht de initiatiefnemer ervan, in één databank te  inventariseren.  Zowel infrastructuurwerken, werken van nutsbedrijven, als manifestaties zoals sportwedstrijden, feesten en kermissen, enz. worden in het GIPOD verzameld.

Dit alles moet leiden tot een betere afstemming van het gebruik van het openbaar domein door verschillende diensten die nuts- en/of wegenwerken organiseren. Zo moet de weg maar één keer worden opgebroken en ondervindt de weggebruiker maar één keer hinder, terwijl er toch meerdere werken of werken van meerdere partijen kunnen worden uitgevoerd. Via het platform kunnen werken op omleidingstrajecten worden vermeden en conflicten tussen werken en manifestaties beter worden gedetecteerd, met uiteindelijk minder hinder tot gevolg.

Vandaag is het aanmelden van werken, evenementen en andere innamen van het openbaar domein in het GIPOD nog gebaseerd op bereidwilligheid. Nu al wordt er door heel wat steden en gemeenten, nutsmaatschappijen en andere instanties veel informatie ingegeven, ondertussen zouden al meer dan 20.000 werken en 8.000 evenementen in het systeem geregistreerd staan.

Het Vlaams Parlement keurde op 25 maart 2014 het GIPOD-decreet definitief goed, dat ondermeer voorziet in verplichtingen tot ingave van informatie over geplande werken, evenementen of andere innamen op de openbare weg, dit uiterlijk tegen het voorjaar 2016.

Ons gemeentebestuur heeft de afgelopen jaren al zwaar geïnvesteerd in budgetten voor informatica, specifiek ook voor de ontwikkeling van GIS- en andere datasystemen.

We stellen echter vast dat Zwijndrecht tot op heden nog geen enkele informatie in het GIPOD heeft ingevoerd, dit in tegenstelling tot de ons omliggende gemeenten. Zwijndrecht vormt zo nog een witte vlek in dit nochtans zeer interessante datasysteem. Het belang aan informatie-uitwisseling tussen alle betrokken partijen over hinder op het openbaar domein is dermate groot dat het o.i. toch weinig wenselijk is om aan de kant te blijven staan tot uiteindelijk het gebruik ervan echt verplicht wordt.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege de visie hierover toe te lichten en een planning en timing op korte termijn uit te werken en voor te stellen opdat de betrokken gemeentelijke diensten alle nuttige informatie over infrastructuurwerken en innamen van het openbaar domein zo snel als mogelijk kunnen delen via het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein.