Openbare verlichting / AFTG kruispunten

Op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

Openbare verlichting - herstel

Een goede straatverlichting draagt bij tot de verkeersveiligheid én het veiligheidsgevoel in de buurt. Buurtbewoners zien meestal als eerste wanneer een lamp stuk is, en kunnen dit dan melden via de straatlampentelefoon (0800 - 635 35) of via de website www.straatlampen.be. De melder krijgt dan indien gewenst bericht via sms en/of mail wanneer de lamp hersteld is.

Volgens de website zou de straatlamp hersteld worden binnen de 14 dagen na melding ervan.

De praktijk wijst uit dat dit correct verloopt wanneer het gaat om een defecte lamp.

Wanneer echter het armatuur zelf stuk is, dan loopt het systeem echter mank. Zo stelden we reeds meermaals vast dat het maanden duurt vooraleer een armatuur kan worden vervangen. Blijkt immers dat Eandis dan eerst een nieuw armatuur moet bestellen. Na levering ervan heeft de onderaannemer van Eandis maar liefst 3 maanden tijd heeft om het armatuur effectief te plaatsen. Intussen blijft de melder in  het ongewisse over het verloop van zijn melding, wat hem doet vermoeden dat er met zijn klacht niks gebeurt.

Deze lange wachttijd is niet aanvaardbaar. Het gaat in vele gevallen over standaard-armaturen. Dit maakt het   mogelijk om een beperkte voorraad armaturen in stock te houden, hetzij door Eandis zelf hetzij door de gemeentelijke technische dienst (zoals vroeger gebeurde voor de openbare verlichting in de Statiestraat).  Hierdoor kan vervanging sneller gebeuren zonder eerst de bestelling en levering te moeten afwachten. Eventueel kunnen oudere armaturen, die vrijkomen bij systematische  vervanging door LED-armaturen, hiervoor worden bewaard. Tegelijk moet ook de melder van het defect worden geïnformeerd over de redenen van uitblijven van het herstel.

Aanvullend stellen we ons de vraag of bij individuele vervanging van defecte klassieke armaturen het niet mogelijk is direct over te schakelen naar een LED-armatuur.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege met Eandis overleg te plegen om hieraan een gepaste oplossing te bieden.

___________________________________________________________

Inrichten van AFTG-kruispunten

Bij de herziening van de wegcode volgend jaar zullen er een aantal maatregelen ter bescherming van de zwakke weggebruikers verschijnen.

Eén van deze regels houdt in dat alle fietsers en alle voetgangers aan eenzelfde kruispunt tegelijk groen krijgen en dat alle gemotoriseerde voertuigen op dat moment rood krijgen. Deze regel kreeg de naam AFTG mee, de afkorting van Alle Fietsers Tegelijk Groen.

Door deze maatregel worden conflictsituaties tussen de zwakke weggebruikers en de automobilisten tot een minimum herleid omdat zij elkaar niet langer kruisen. Het meest in het oog springende voordeel is het vermijden van dodehoekongevallen maar uiteraard brengt dit nog een aantal positieve aspecten met zich mee.

Op verschillende plaatsen in ons land zijn dergelijke kruispunten reeds ingevoerd. Hasselt, Wetteren en Willebroek zijn slechts enkele voorbeelden.

Ook het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid, laat zich positief uit over deze experimenten.

Gezien deze zeer positieve resultaten en de beperkte wijzigingen die aan de verschillende kruispunten dienen te gebeuren, vraagt onze N-VA-fractie om

-    de kruispunten met verkeerslichten op de gemeentewegen om te vormen tot AFTG-kruispunten
-    er bij de wegbeheerder op aan te dringen om dit ook uit te voeren op de kruispunten op gewestwegen.

___________________________________________________________

Stimuleren van elektrische voertuigen - plaatsing van oplaadpalen

De Vlaamse regering besliste recent om te voorzien in een "zero emissie bonus" voor wie een emissievrije wagen aankoopt. Samen met de aanpassing van de autofiscaliteit wil de Vlaamse regering hiermee de aankoop van elektrische wagens stimuleren.

Tegelijk met de verwachte meerverkoop van elektrische wagens zal uiteraard ook de vraag naar oplaadpunten toenemen. Om hieraan te voldoen heeft de Vlaamse regering een resultaatsverbintenis afgesloten met de distributienetbeheerders, die ertoe moet leiden dat er binnen 5 jaar 5.000 oplaadpunten voor elektrische wagens worden gerealiseerd.

In onze gemeente zijn er op dit moment slechts 2 oplaadpunten beschikbaar, 1 in Burcht aan het fastfoodrestaurant aan de Hoefijzersingel, en 1 in Zwijndrecht aan de sporthal.

De realisatie van bijkomende oplaadpunten neemt ongetwijfeld de nodige tijd in beslag. Onze N-VA-fractie meent dat het gemeentebestuur geen afwachtende houding mag aannemen, maar zelf het initiatief moet nemen om te voorzien in extra laadpunten.

Deze extra laadpunten zouden in eerste instantie kunnen worden voorzien op de diverse gemeentelijke parkings, met name de parkings kerk Zwijndrecht, kerkhof Zwijndrecht, Kerkenkouter, Sporthal (kant station), Kaaiplein, De Wallen.

Aanvullend kan ook onderzocht worden of individuele aanvragen van eigenaars van elektrische wagens de plaatsing wettigen van bijkomende laadpalen op de parkeerstroken langsheen de straten.

Het spreekt voor zich dat deze oplaadpunten dan tevens de mogelijkheid moeten bieden tot het opladen van elektrische fietsen.

Onze N-VA-fractie vraagt het schepencollege in overleg te treden met distributienetbeheerder Imea voor de verdere uitrol van de plaatsing van oplaadpunten voor elektrische voertuigen, dit in eerste fase op de diverse gemeentelijke parkings.

Hoe waardevol vond je dit artikel?