• Header N-VA Zwijndrecht
N-VA Zwijndrecht & Burcht

Wegverzakkingen teisteren centrum van Zwijndrecht

Op 30 april 2013

Vier wegverzakkingen veroorzaken al zo’n twee jaar hinder voor bewoners en passanten van het Zwijndrechtse Dorp Oost. ‘Als het geregend heeft, durf je er bijna niet passeren’, zegt bewoonster Magda Smet. ‘Je loopt het risico een halve plas water over je heen te krijgen of overreden te worden door een uitwijkende fietser.’

Smets onderbuurvrouw Jacoba heeft wellicht nog het meeste last van de putten. ‘Bij regenweer spat het water niet alleen tegen haar gevel, maar ook tegen haar ramen, waardoor ze die constant moet wassen’, zegt Smet. Jacoba sprak er de burgemeester al over aan, maar voorlopig zonder resultaat. ‘Aangezien het een gewestweg betreft zijn we afhankelijk van het optreden van de Vlaamse Overheid’, zegt gemeenteraadslid Danny Van Hove (N-VA), die het dossier van nabij opvolgt. ‘Ik heb de situatie al aangekaart bij de gemeentediensten en sprak ook met de burgemeester.’

Die toonde aan dat hij het Agentschap voor Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid te verwittigen. ‘Maar een duidelijk antwoord kreeg hij nooit’, zegt Van Hove.

Bij het Agentschap voor Wegen en Verkeer erkent men het probleem, maar verwijst men door naar andere instanties. ‘Blijkbaar heeft één van de nutsmaatschappijen het wegdek slecht heraangelegd’, luidt het. ‘Welke maatschappij, zoeken we nog uit. Maar het spreekt voor zich dat die maatschappij moet opdraaien voor haar fouten.’

Knipperlichten

De putten zijn overigens niet het enige probleem op de Zwijndrechtse gewestweg. Honderd meter verderop, op het lokale kerkplein, weigeren de witte knipperlichten aan de tramovergang al een tijd dienst. ‘Dat veroorzaakt heel wat verwarring’, zegt Van Hove. ‘Tram 3 is één van de meest gebruikte lijnen, waar om het kwartier wel een tram passeert.’

Ook wat de lichten betreft, ontkent het Vlaams Gewest haar verantwoordelijkheid. ‘Hoewel we heel wat overgangslichten beheren, zijn deze niet van ons’, luidt het. Ook De Lijn laat weten dergelijke lichten niet te beheren. Een onmiddellijke oplossing voor de problemen op de N70 lijkt dus niet meteen in zicht.