Met stevige lijst naar verkiezingen 2012 en Guy Carpentier is terug

Op 18 februari 2011

Voorzitter Michel Segers (rechts) mocht als eregast Kris Van Dijck, N-VA burgemeester van Dessel begroeten. Links Marleen Van Hauteghem, penningmeester van N-VA en voormalig gemeenteraadslid.ZWIJNDRECHT. In het Vlaams Huis in de Polderstraat hield N-VA Zwijndrecht een nieuwjaarsreceptie waarop het N-VA-fractieleider in het Vlaams Parlement en tevens burgemeester van Dessel, Kris Van Dijck, het woord kwam voeren. Uiteraard dat hij het standpunt van N-VA in de huidige regeringscrisis verduidelijkte. Maar erg belangrijk was ook dat de plaatselijke afdeling liet horen dat er met veel inzet werk wordt gemaakt van een stevige politieke remonte naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 toe. En dat was duidelijk merkbaar aan het enthousiasme bij de talrijke aanwezigen. Het geheel werd geleid door afdelingsvoorzitter Michel Segers.

N-VA Zwijndrecht is momenteel al begonnen aan de voorbereiding van de verkiezingen 2012. Er werden reeds mensen gecontacteerd. "Gezien de nationale politiek is het wel belangrijk dat wij ons lokaal ook kunnen consolideren naar 2012 toe. We zoeken dan ook goede kandidaten. Al ligt het nog niet helemaal vast, maar we zijn toch van plan om met een aparte lijst van N-VA alleen naar de verkiezingen te gaan. Gezien de nationale politiek moet het zeker haalbaar zijn een eigen lijst naar voor te brengen."

Ze houden er wel rekening mee dat nationaal geen gemeentelijk is. Michel Segers wees er op dat pas in 200" met een nieuwe partij werd gestart en dat ze het vrije moeilijk hadden met verkozen mandatarissen. In 2006 was N-VA Zwijndrecht één van de weinige afdelingen waar er geen kartel met CD&V kon gevormd worden omdat die het niet zagen zitten gezien het verleden. Zo zat de partij meteen zonder lokale mandatarissen in de gemeenteraad. "Daarom dat we nu werken naar 2012 om daadwerkelijk aanwezig te zijn om onze stempel op de gemeentelijke politiek te drukken."
Natuurlijk is N-VA buitenspel gezet sedert 2006 en wel in die zin dat ze niet konden meewerken aan het beleid. Marleen Van Hautegem, al jaren het boegbeeld van N-VA bekijkt het wel realistisch en zegt: "We hadden geen mandataris, dat wel, maar we zijn altijd blijven werken als afdeling. Alle maanden hebben we ons bestuursverghadering gehad maar het is wel moeilijker. We volgen het wel maar van op afstand. We kunnen geen dossiers inkijken en zo. Maar wat op nationaal vlak met N-VA gebeurt zal wel ten dele worden doorgetrokken op lokaal vlak."
Van Hauteghem weet maar al te best dat burgemeester Willy Minnebo een grote opposant is die met zijn 3000 voorkeurstemmen sterk is. "Maar we gaan toch proberen", stelt Marleen betekenisvol naar de toekomst. N-VA Zwijndrecht is de laatste twee jaar nog gegroeid zo blijkt.

Michel Segers wijst naar tal van jongeren die er bij gekomen zijn. "We merken het goed genoeg dat Bart de Wever de jeugd aanspreekt. Lokaal zijn er hier ook drie jongeren bij gekomen die zich engageren om in het bestuur te komen. Het is wel zo dat het moeilijker zal worden om weer de draad op te pikken als gevolg van geen verkozenen in de gemeenteraad. Uiteindelijk hebben we toch een ‘oudgediende’ terug die op de lijst zal komen, Guy Carpentier. En die heeft toch wat jaren ervaring als schepen en dat zal ons toch voldoende mankracht geven om ons goed voor te bereiden. We zijn zeker onderlegd genoeg om de strijd aan te gaan."

N-VA Zwijndrecht startte nu al een werkgroep op en elke maand zal die samen komen apart, om zo naar de verkiezingen toe te gaan. Die groep zal kandidaten zoeken, het programma opmaken en zo zien waar de partij naartoe gaat. Maar wel een eigen partij, zonder kartel, dat staat vast. "En daarbij houden we in gedachte wat ze ons in 2006 hebben ‘gelapt’", lachte Marleen Van Hauteghem," Ik denk dat we sterk genoeg zijn om als N-VA te kunnen doorgaan."
Michel Segers onderstreepte nog dat ze er vroeg mee beginnen om zo een programma uit te werken naar de bevolking toe maar de nationale politiek is niet de lokale. "Kijk maar naar het feit dat wij hier een ‘groene’ burgemeester hebben maar Groen! nationaal haalt maar 8 procent. Hier halen ze tien van de 25 zetels binnen alleen doordat Minnebo als boegbeeld wordt uitgespeeld", aldus voorzitter Segers.

Marleen Van Hauteghem is degene bij N-VA die als vroeger gemeenteraadslid, voldoende ervaring heeft om de partij in de gemeentepolitiek te leiden. Zij is heel bekend in Zwijndrecht en als dan ook nog Guy Carpentier op de lijst staat, dan gaat N-VA met troeven naar de verkiezingen 2012.

het bestuur van N-VA Zwijndrecht

Guy Carpentier

Guy Carpentier is terug. Als schepen van openbare werken was hij toch een bekend figuur in de gemeente. Maar ook als zakenman met de drankenhandel. Nu gaat hij dus weer wat activiteiten ontplooien in de Zwijndrechtse politiek. "Ik verwacht in principe er niet heel veel van, ik ben toch acht jaar niet actief geweest in de politiek en heb me met professionele zaken bezig gehouden. Op vlak van cultuur ben ik nog altijd voorzitter van het Zwijndrechtse Saxofoonorkest. Ik heb hen al bekend gemaakt dat ik terug in de politiek ga en dat gaat volgens mij niet samen met voorzitter zijn van een culturele vereniging. Ik zal dan ook geen voorzitter meer blijven. Ik heb zeker de intentie om samen met de mensen van N-VA hopelijk wat nieuwe mensen aan te trekken om zo met een sterke ploeg naar de verkiezingen te gaan. We hebben nog twee jaar en zullen ons beste beentje voor zetten. Waar we gaan uitkomen weet niemand. Willy Minnebo is een zeer sterke figuur in Zwijndrecht al wordt hij wel een dagje ouder en het wordt tijd dat er in de gemeente een bepaalde verandering komt."

Guy Carpentier weet dat de centjes bijna op zijn in de gemeente. Op openbare werken, waar hij lang de touwtjes in handen had als schepen, ziet hij dat daar te weinig gebeurt omdat er geen centen meer voorzijn. Toch moet men het patrimonium onderhouden en daarin moet geïnvesteerd worden wil het niet verloederen. "Met de ervaring die we hebben uit het beleid, niet alleen ik, maar nog vee andere mensen die nu in N-VA zitten en uit de Volksunie komen, kunnen we toch een bijdrage leveren in Zwijndrecht. Ik moet ook eerlijk zeggen met succes van Bart De Wever iop nationaal vlak worden de mensen ook gestimuleerd. Er komen meer nieuwe mensen bij de partij en ze breekt echt door, niet alleen in Zwijndrecht. Laat ons hopen dat we een goede groep kunnen vormen om uiteindelijk een goed resultaat te kunnen bereiken. Maar ja, daar beslist de kiezer over", zo ziet Guy Carpentier ook de toekomst.

Guy was 12 jaar schepen en na die periode was hij ook nog actief als gemeenteraadslid maar gaf dan ontslag en Marleen Van Hauteghem volgde hem dan op.(Rolf Duchamps)